HTML

Ez van itt

Tudománykritikusok vitája a tudomány védelmezőivel. Realizmus kontra relativizmus és konstruktivizmus, modern kontra posztmodern. Kiindulásnak olvasd el az első bejegyzést!

A tudós is ember

2007.08.07. 10:08 :: tomoceusz

Michael Mulkay és G. Nigel Gilbert a tudományos diskurzus elemzéséről írott könyvük egyik fejezetét egy különös témának, a humor tudományban betöltött szerepének szentelik. Könyvük egyik kulcstétele, hogy a tudósok kétféle beszédmód között váltogatnak aszerint, hogy hivatalos vagy belső, nem hivatalos kommunikációról van szó. Előbbit empirista repertoárnak nevezik, utóbbit kontingens repertoárnak. A humort a kontingens repertoár részeként elemezve egy táblázatot közölnek, amelyben a tudósok saját empirista repertoárjukat figurázzák ki. Ennek a táblázatnak különböző változatait több laborban is megtalálták a faliújságra kitűzve.
Én is kitűzöm ide:

Amit a tudós leír

Amit jelent

Közismert tény, hogy…

Nem vettem a fáradságot, hogy utánanézzek

Noha nem lehet egyértelmű választ adni ezekre a kérdésekre

A kísérlet balul sült el, de azért úgy gondoltam, összedobok belőle egy publikációt.

Három mintát választottunk ki további tanulmányozásra

A többivel kapcsolatos eredményeket nem lehetett értelmezni, ezért figyelmen kívül hagytam

Felszerelés közben véletlenül meghibásodott

Elejtettem

A kísérlet során különös óvatossággal bántunk vele

Nem ejtettem el

A bemutatott eredmények tipikusak

Azokat az eredményeket mutattuk be, amelyek leginkább illenek előfeltevéseinkhez

Az illeszkedés a jósolt görbéhez:

Kitűnő

Elfogadható

Gyenge

Kielégítő

Kétséges

Elfogadható

Nagy képzelőerő kell hozzá

Nagyságrendileg jó

Rossz

Óriási elméleti és gyakorlati jelentőségű

Engem érdekel

Az a nézet, hogy…
Ismert, hogy…

Úgy gondolom

Általános az a nézet, hogy…

Rajtam kívül még pár ember is úgy gondolja

A legmegbízhatóbb eredmények Jonestól származnak…

A tanítványom volt

Lenyűgöző munka

A mi csoportunk csinálta

Jelentősége megkérdőjelezhető

Mások csinálták

 

Szólj hozzá!

Címkék: színes mulkay gilbert opening pandora's box

A bejegyzés trackback címe:

https://tudhab.blog.hu/api/trackback/id/tr12134210

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása