Egy idézet a már idézett Higher Superstition című könyből:
Így látják ugyanezt a másik oldalon:
Van-e ebből a megosztottságból kiút? Történtek-e lépések a tudományháborúk vitájában az álláspontok közelítésére? Született-e bármilyen konszenzus? És ha igen, az minek a jele? Ezekről a kérdésekről is lesz szó. Később.
"Az akadémiai értelmiség körében - bár explicit módon csak ritkán válnak láthatóvá - évtizedek óta tartják magukat bizonyos feltevések a különböző tudományterületek episztemológiai rangsoráról. A kiinduló szabály az, hogy az egzakt tudósok [hard scientists] megbízható, koherens teóriákká összeálló tudást hoznak létre. A történészekkel kapcsolatban az a felfogás, hogy megbízható, tényszerű tudást hoznak létre (már ameddig nem ütik az orrukat metodológiai kérdésekbe), amit azonban gyakran bizonyíthatatlan és haszontalan spekulációkkal vegyítenek. A közgazdaságtannak szigorú a módszertana, de feltevései a valódi világ komoly, gyakorta végzetes leegyszerűsítései. A társadalomtudomány többi területén impresszionista leírási módszerek és szubjektív hermeneutika uralkodik, néha gondosan kidolgozott statisztikába csomagolva. Minél elméletibbek a társadalomtudósok, annál kevesebb tiszteletet kapnak. Végül az irodalomkritikára úgy tekintenek, mint a műértés igen magas fokára, amely talán érdekes és értékes, de reménytelenül szubjektív, így az episztemológiai versenyben nem indulhat.
Annak eldöntése, hogy mennyire igazolt vagy abszurd ez a hagyomány, túlmutat vizsgálódásunk körén. A lényeg, hogy több mint egy évszázada létezik, függetlenül attól, hogy elnökök, igazgatók, kancellárok és dékánok mennyire tagadják. A belőle származó sértődöttség felgyülemlett. Így aztán nem meglepő, hogy a tudomány mai kritikusai között az elméleti társadalomtudósok és a hivatásos irodalomkritikusok vannak többségben. Korunk tudománykritikusai a magaslati pozíció visszaszerzésére törekszenek, azt állítva, hogy a társadalomelmélet és az irodalmi analízis a tudományéval megegyező episztemológiai erőt képvisel."
"Egyes elméleti fizikusok - miután a hidegháborús időszak kövér büdzséi elapadtak - új veszély után néznek, amely ellen aztán hősiesen felajánják a tudományos esprit védelmét... Számukra Franciaország új Kolumbia lett; kemény drogokat - derridium, lacanium - előállító dílerek országa, amelyekkel szemben az amerikai doktoranduszok épp olyan védtelenek, mint a kokainnal szemben."Vagyis az egyik olvasatban az ártatlan, maguk dolgával törődő, az objektív igazság birtokosaként episztemológiailag kivételezett (természet)tudósokat holmi alantas politikai harcok céltáblájává kívánják tenni, lerángatva őket a szikár tudományon kívüli, relativista világ mocsarába, míg a másik olvasatban a hatalmi pozícióját féltő intellektuelarisztokrácia (értsd: a természettudósok) foggal-körömmel kapaszkodik társadalmilag privilegizált helyzetébe, amelyet episztemológiai és módszertani konzervativizmussal igyekszik körülbástyázni.(Bruno Latour, a fent belinkelt cikk idézi hivatkozás nélkül)
Van-e ebből a megosztottságból kiút? Történtek-e lépések a tudományháborúk vitájában az álláspontok közelítésére? Született-e bármilyen konszenzus? És ha igen, az minek a jele? Ezekről a kérdésekről is lesz szó. Később.